Нормативно-правова база:
- Закон України від 26.01.2022 № 2010-IX «Про соціальний і правовий захист осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, та членів їхніх сімей».
- Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2016 № 975 «Про надання державної цільової підтримки деяким категоріям громадян для здобуття професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти;
- постанова Кабінету Міністрів України від 29 серпня 2018 р. № 673 «Про затвердження Порядку пільгового кредитування для здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти».
Категорія осіб, яка може скористатися державною цільовою підтримкою для здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти:
- особи, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, після їх звільнення;
- діти осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України;
- діти осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, які загинули (померли); (у тому числі діти, які навчаються за денною формою навчання у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, – до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років)
Види державної цільової підтримки, надається:
- повна оплата навчання для здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти за певним освітньо-кваліфікаційним рівнем (рівнем вищої освіти) – у разі зарахування на місця державного (регіонального) замовлення відповідно до умов та правил прийому;
- пільгові довгострокові кредити для здобуття професійної (професійно- технічної), фахової передвищої та вищої освіти;
- першочергове переведення здобувачів освіти, зарахованих контрактну форму здобуття освіти, на навчання на місцях державного (регіонального) замовлення у державних або комунальних закладах професійної (професійно- технічної), фахової передвищої та вищої освіти;
- соціальна стипендія для осіб, які навчаються за державним або регіональним замовленням за денною формою здобуття освіти;
- безоплатне забезпечення підручниками – за рахунок бібліотечного фонду відповідного закладу освіти;
- безоплатний доступ до Інтернету, систем баз даних у державних та комунальних закладах освіти;
- безоплатне проживання в учнівських та студентських гуртожитках або проживання у студентських гуртожитках з пільговою оплатою – для осіб, які навчаються за денною формою здобуття освіти.
Для реалізації права на отримання державної цільової підтримки необхідно особисто подати на ім’я керівника відповідного закладу освіти заяву, складену в довільній формі, із зазначенням конкретних видів державної цільової підтримки, з додаванням:
- виписки з Єдиного реєстру осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України;
- свідоцтва про народження дитини (у разі необхідності);
- свідоцтва про смерть батька (матері), стосовно якого (якої) встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України (у разі необхідності).
Інформуємо! Секретаріатом Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини розроблено Дорожню карту про права цивільних осіб, позбавлених особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, зниклих безвісти за особливих обставин, та членів їхніх сімей, у якій прописаний порядок встановлення факту позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України та інформація про державну підтримку такої категорії громадян. Ознайомитись з Дорожньою картою можна за посиланням тут.
З метою вивчення практичної реалізації питання реалізації прав у сфері освіти осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, та членів їхніх сімей, Секретаріатом Уповноваженого протягом червня-липня 2024 року здійснено дистанційний моніторинг.
Під час моніторингу досліджувалися питання щодо загальної кількості здобувачів освіти з числа осіб такої категорії; кількості тих, які скористались правом на державну цільову підтримку для здобуття освіти, та видів цієї підтримки.
Окремо вивчалось питання щодо обізнаності/поінформованості надавачів освітніх послуг та здобувачів освіти з питання державної підтримки у сфері освіти.
Результати моніторингу базуються на отриманій інформації від 7-ми органів управління освітою обласного рівня (далі – Департаменти) та 5-ти закладів вищої освіти (далі – ЗВО).
Моніторингом встановлено, що наразі серед здобувачів освіти з регіонів (це східні та північні регіони), де проводився моніторинг, наявна незначна кількість здобувачів освіти такої категорії – 20 осіб (0,02%) (18 осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, та 2 особи, які належать до членів сімей таких осіб; 19 – учні закладів фахової передвищої освіти, 1 – студент ЗВО).
Кількість осіб, які звернулись до закладів освіти з питання отримання державної підтримки у сфері освіти, менше 1 % від загальної кількості пільговиків. Моніторинг засвідчив, що на відміну від Департаментів, ЗВО мають дуже низький рівень обізнаності/поінформованості з питання державної підтримки у сфері освіти категорії осіб, щодо якої був здійснений моніторинг.
Так, із 5-ти ЗВО лише 1 зазначив про наявність інформації щодо можливості пільгового вступу в розділі «Вступники» та в правилах прийому, а також щодо надання вступникам консультацій.
Також із 12 об’єктів моніторингу лише 3-ма зазначено про наявність методичної підтримки з боку МОН.
Із аналізу наданої інформації об’єктами моніторингу вбачається, що причини такої низької кількості звернень можуть бути обумовлені декількома факторами:
- серед такої категорії громадян невелика кількість осіб, які здобували (чи здобувають освіту);
- низька поінформовність, у тому числі надавачів освітніх послуг, щодо наявності державної підтримки у сфері освіти;
- небажання зазначеної категорії осіб афішувати про себе інформацію щодо факту позбавлення свободи;
- пільги не суттєві, не вартують часу, витраченого на звернення та оформлення документів;
- неефективна координація між державними установами, недосконалість нормативно-правової бази.
За результатами проведеного моніторингу надано відповідні рекомендації Міністерству освіти і науки України, Міністерству з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, а також керівникам департаментів (управлінь) освіти та ЗВО, в яких був проведений моніторинг.